De Amsterdammer

Na een kort nachtje gaat de wekker. Ik was gisteren pas na middernacht thuis van dienst maar ik mag vandaag  ‘wegleren’ (traject kennis opdoen). Vandaag wil ik eigenlijk naar Amersfoort en Zwolle vanuit Utrecht. Vanuit Venlo best een onderneming. Daarom heb ik besloten om wat eerder op te staan zodat ik aan de start van mijn dienst al in Utrecht ben. Dan kan ik mijn tijd zo efficiënt mogelijk benutten.
Na een kop koffie, die hopelijk de wallen onder mijn ogen weer op trekt tot boven mijn knieën in plaats van ver eronder, ga ik door de regen naar het station.

Onderweg naar Utrecht bereid ik mij vast voor op de trajecten die ik zo wil gaan bekijken. Ieder spoor van Nederland heeft zo zijn bijzonderheden en van ons als machinist wordt verwacht dat we die kennen.
Op Utrecht zoek ik het juiste spoor voor de sprinter naar Zwolle. Op het perron zie ik twee machinisten staan wachten.
Oei.
Dat kan betekenen dat er een aspirant bij is. Dan is het niet heel handig om als wegleerder mee te gaan en kan ik beter een trein later pakken.

Ik spreek de twee heren aan en leg mijn verhaal uit. Nadat ze een korte blik uitwisselen beginnen ze een verhaal, waar ik al snel uit op maak dat ze een grapje met me uithalen. Beide heren zijn niet meer in opleiding en ik mag gewoon mee. De machinist die de trein gaat rijden neemt mij even apart.
‘Heb jij je voorbereiding gedaan?’
Ik haal de aantekeningen die ik gemaakt heb uit mijn tas en laat ze zien. Hij is tevreden en uit zijn reactie maak ik op dat hij te vaak heeft meegemaakt dat mensen onvoorbereid ‘even kwamen kijken’ en dat de beste man daar niet zo van gediend is.

Gedurende de rit praat de man honderduit. Vooral heel veel informatie over het traject en over hoe hij het altijd aanpakte om aantekeningen te maken.
Dan biecht hij op dat het zijn laatste werkdag voor NS is en dat hij na vandaag aan zijn pre-pensioen mag beginnen. Wat bijzonder dat ik dan op zijn laatste dagje zomaar een stukje mee mag! Uiteraard spreek ik die waardering ook uit. De man, een echt Amsterdammer, lacht het weg. ‘Het is nog steeds gewoon werk, ook vandaag.’
Toch merk ik dat het niet ‘gewoon werk’ is. Want daarna vertelt hij me niet alleen meer over het baanvak maar ook over zijn visie op het werk en hoe je geen ‘klote machinist’ wordt.
Integer zijn, schijt hebben aan de mening van anderen en hard werken.


Hij vertelt me dat hij ook altijd moeite had met het wegleren en daarom het zekere voor het onzekere nam.
Spiekbriefje met aantekeningen en herkenningspunten op de stuurtafel voor je leggen en visualiseren wat je kunt verwachten op een traject als je er lang niet bent geweest is zijn tip. En er vooral schijt aan hebben dat collega’s uit stoerdoenerij misschien roepen dat ze dat helemaal niet nodig hebben.
Zoals hij het met zijn prachtige accent zegt: ‘Jij werkt je nu in het zweet om alles op papier te hebben, maar zij zitten met het zweet in de naad als ze ergens met dichte mist moeten rijden en ze met hun kano (neus) tegen de frontruit geplakt zitten om maar wat te kunnen zien.’
Deze bevestiging is fijn. Ik heb ook moeite met het wegleren maar ik doe mijn best om het voor mezelf inzichtelijk te maken. Dat zo’n echte Meester  (van oudsher een aanspreekvorm voor machinisten) dan toegeeft dat hij er ook moeite mee heeft en dat dat niks is om je voor te schamen is super fijn.

Lucky me, deze legende van een man moet ook de trein terug naar Utrecht rijden. Onderweg vertelt hij me nog veel meer en dat niet alleen; hij heeft ook nog wat voor me. Uit zijn tas komt een stapeltje papieren: een deel van zijn aantekeningen.
Nadat hij me op het hart drukt dat ik ze wel eigen moet maken en ik ze vooral moet gebruiken om een eigen manier te ontwikkelen, moet hij weg. De intercity terug naar Amsterdam is voor hem.


Waar hij zijn laatste treintje voor ons mooie bedrijf mag gaan rijden, heeft hij mij waardevolle tips gegeven voor mijn, nog beginnende, carrière bij NS.
Moe, dankbaar en voldaan kom ik die avond thuis Het was een bijzondere dag, maar wij hebben dan ook bijzonder werk.

Advertentie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s